Noutăți

Sprijin pentru părinți: servicii de îngrijire alternative lansate în Moldova

Primele 2 servicii alternative inovatoare de îngrijire de tip familial (mini-creșe) au fost create – ,,Micul Odoraș” de către doamna Mariana Grigorenco la Bălti și ,,Micii Exploratori” de doamna Ana Axenti la Chișinău, cu suportul Organizației Internaționale a Muncii Moldova si AFAM – Asociația Femeilor Antreprenoare din Moldova. Serviciile create oferă copilașilor confort și siguranță, având la dispoziția lor necesarul de grijă, atenție, metodologii inovatoare de educație, jucării și un spațiu foarte frumos amenajat.

Serviciile alternative de îngrijire a copiilor sunt soluția pentru diversificarea serviciilor și extinderea locurilor de creșe pentru copiii cu vârsta de 0-3 ani. În 2023, aproximativ 150 000 de femei erau inactive pe piața forței de muncă din cauza responsabilităților familiale și a lipsei serviciilor de îngrijire a copiilor. Grupele de creșe pentru copii până la 2 ani și grădinițele sunt insuficiente în fiecare a 10-a comunitate. Doar 19% dintre copii cu vârsta până la 2 ani, frecventează o creșă.

În colaborare cu alți parteneri interni și externi, Ministerul Muncii și Protecției Sociale a venit cu un șir de propuneri și modificări a cadrului normativ în vederea asigurării rezilienței demografice, inclusiv prin susținerea părinților și în special a femeilor să combine viața profesională cu cea de familie. Astfel a fost elaborat cadrul normativ de creare, organizare şi funcționare a serviciilor alternative de îngrijire a copiilor cu vârsta de până la 3 ani și particularitățile juridice pentru inițierea și desfășurarea acestor activități pe teritoriul Republicii Moldova.

Astfel, în anul curent, cu suportul partenerilor de dezvoltare a fost pilotat primul serviciu creat de către angajator în cadrul companiei Orange și creșele de tip familial.

Amintim că în anul precedent, Ministerul Muncii și Protecției Sociale a lansat Programul Național privind serviciile de îngrijire a copiilor cu vârsta până la 3 ani, care are misiunea de a spori rata de încadrare a copiilor în instituțiile de educație timpurie sau servicii alternative.

Totodată a fost lansată platforma serviciialternative.gov.md unde pot fi găsite toate informațiile și actualizările legate de serviciile alternative de îngrijire a copilului cu vârsta de până la 3 ani. Aceasta oferă detalii despre legislația în vigoare, ghiduri pentru implementarea serviciilor, resurse pentru părinți și angajatori.

 

 

Comunicate
Sprijin pentru părinți: servicii de îngrijire alternative lansate în Moldova
Primul spațiu de îngrijire alternativă a copiilor la locul de muncă a fost inaugurat în Republica Moldova cu susținerea Organizației Internaționale a Muncii și a Confederației Naționale a Patronatului

În Republica Moldova a fost lansat un spațiu de îngrijire alternativă a copiilor la locul de muncă. 

 

Orange Moldova, cu suportul Organizației Internaționale a Muncii și al Confederației Naționale a Patronatului din Republica Moldova, a lansat Orange Kids. Spațiul, amenajat conform normelor regulamentare, va oferi un mediu prietenos și adaptat nevoilor copiilor, inclusiv zone de odihnă, activități distractive și un loc special pentru socializare și joacă, pentru perioada în care părinții se află la muncă.  

„Sunt bucuroasă că, odată cu mutarea noastră în noul sediu Orange, putem susține și mai mult angajații și angajatele cu copii mici să lucreze de la oficiu atunci când au nevoie. De asemenea, sunt mândră că suntem prima companie din Moldova care a avut curajul să-și asume implementarea acestui proiect și sper să fim un exemplu de bune-practici și pentru alte afaceri locale”, a precizat Olga SURUGIU, CEO Orange Moldova.  

Părinții se străduiesc să echilibreze responsabilitățile profesionale și familiale. Realitatea este că de prea multe ori femeile trebuie să renunțe la cariera lor profesională pentru că nu au o soluție pentru îngrijirea copiilor. 

”Peste 50% dintre femeile în vârstă de muncă din Republica Moldova rămân acasă, având grijă de copii, deși sunt foarte calificate”, a punctat Claire Harasty, Directoare DWT/CO-Budapesta, Organizația Internațională a Muncii.

Studiile arată că oferirea beneficiilor de îngrijire a copiilor la locul de muncă duce la sporirea motivației, îmbunătățirea performanței și a retenției personalului, în special a femeilor angajate. Fluctuația cadrelor poate fi redusă cu 50%.

”Mereu am avut acest vis să ajutăm părinții din Republica Moldova să combine viața profesională cu cea de familie. Pentru că au lipsit investițiile în acest domeniu, noi avem în prezent, peste 150 de mii de femei în afara muncii și cred că asemenea inițiative vor fi exemple și pentru alte companii”, susține Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Alexei Buzu. 

”Ne gândeam cu ce să asociem brandul Republicii Moldova. Digitalizarea se asociază cu Estonia. Politicile prietenoase copiilor sunt atribuite țărilor din zona nordică. Ne propunem și ne ambiționăm să fim și noi ca țările nordice la acest capitol pentru zona Europei de Est și astfel să creștem rata participării femeilor pe piața muncii”, a precizat Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.  

Afirmații confirmate și de Ambasadoarea Suediei în Republica Moldova, Katarina Fried, țară care susține acest program în Republica Moldova. ”Aceste investiții înseamnă nu doar contribuții la venitul familiei, dar și la economia țării. Este important să ne asigurăm că copiii noștri se simt bine și în perioada în care noi suntem la muncă.” 

Nu a fost un proces ușor. Mulți antreprenori au vrut să participe, dar au renunțat pe parcurs. Orange a fost printre puținii curajoși care au lansat această inițiativă, a menționat Leonid Cerescu, Președintele Confederației Naționale a Patronatului din Republica Moldova.

De spațiul Orange Kids vor beneficia 600 de copii ai angajaților Orange Moldova, cu vârsta cuprinsă între 2-8 ani.

Gheorghe și Ana Luchian activează în cadrul Orange Moldova și susțin că acest spațiu le vor permite să fie prezenți la birou, dar și aproape de fiica lor, în același timp. ”Pentru fiica noastră Eva, acest proiect înseamnă un spațiu modern, adaptat necesităților și normelor de siguranță pentru copii. În plus, Orange Kids ne scutește de cheltuieli adiționale pentru bonă sau grădiniță privată, așa cum la cea de stat nu suntem acceptați la vârsta de 2 ani.”

Pentru Cătălina Burcovschi, angajată Orange, lansarea Orange Kids este, la fel, un ajutor important ”deoarece fiica noastră de 2 ani și 9 luni are nevoie de comunicare, iar acest proiect o va ajuta să construiască relații cu alți copii, să dezvolte abilități de comunicare și să se încadreze mai ușor la grădiniță. Un avantaj enorm este și faptul că voi putea lucra alături de ea liniștită, știind că se află în grija persoanelor responsabile.”

Acest serviciu a apărut deoarece în Republica Moldova, doar 15% din copiii cu vârsta de până la 3 ani sunt încadrați în instituțiile de învățământ antepreșcolar. Din lipsă de servicii alternative de îngrijire a copiilor cu vârsta de până la 3 ani, 53,6% din populația Republicii Moldova, în principal femei, cu vârsta cuprinsă între 25 și 34 de ani, este inactivă din cauza responsabilităților familiale.  

Proiectul pilot Orange Kids a fost implementat de Orange Moldova, cu suportul Organizației Internaționale a Muncii (ILO) și Confederația Patronatului din Republica Moldova (CNPM), cu susținerea financiară a Suediei.

Comunicate
Primul spațiu de îngrijire alternativă a copiilor la locul de muncă a fost inaugurat în Republica Moldova cu susținerea Organizației Internaționale a Muncii și a Confederației Naționale a Patronatului
Organizația Internațională a Muncii a informat persoanele interesate despre modul de legalizare a activității de îngrijitor/îngrijitoare individual(ă) de copii

30 participante și participanți din țară au fost informați despre pașii necesari pentru a-și legaliza activitatea de îngrijitor/îngrijitoara individual(ă) de copii.

Organizația Internațională a Muncii (OIM), în parteneriat cu Centrul Parteneriate pentru Dezvoltare (CPD), a desfășurat un atelier de instruire pe 16 și 17 octombrie curent. Deoarece a fost manifestat un interes sporit pentru acesta, atelierul va avea continuitate în format online pentru persoanele care nu au reușit să participe la sesiunile de informare offline.

Instruirile s-au axat pe cadrul normativ în vigoare cu privire la procesul de înregistrare, organizare și prestare a serviciilor de îngrijire individualizată a copiilor.

Nelea Rusu, coordonatoarea națională de proiect din cadrul Organizației Internaționale a Muncii, a subliniat că sesiunile de informare vor contribui la extinderea serviciilor de îngrijire a copiilor cu vârsta cuprinsă între 0-3 ani. „OIM pledează pentru recunoașterea, reducerea și redistribuirea muncii de îngrijire neremunerată, recompensarea echitabilă și remunerarea în domeniul îngrijirii, dar și garantarea reprezentării lucrătorilor din domeniu, dialogul social și negocierea colectivă.”

După finalizarea sesiunilor de formare, participantele și participanții care intenționează să presteze servicii de îngrijire individualizată a copiilor cu vârsta de până la 3 ani, vor beneficia de servicii de consultanță. Acestea vor putea fi oferite prin email, telefonic și offline (în caz de necesitate), în perioada octombrie – decembrie 2023.

Maria Grădinari, mamă a 5 copii, a participat la atelier pentru a afla despre prevederile legale de îngrijire a copiilor. „Atunci când îngrijești un copil, ești înconjurată de dragoste. Iată de ce am manifestat interes față de acest curs de suport – pentru a afla ce spune legea, pentru a munci legal, fiindcă am avut experiența de a sta cu alți copii, dar fără un contract de muncă”, a menționat aceasta.

Olesea Cebotari, fondatoarea Centrului Educațional „Tainele Copilăriei”: Vreau să prestez servicii individualizate de îngrijire a copilului, deoarece am experiența necesară și intenționez să urmez cursul de calificare. Pentru mine este important să cunosc care sunt drepturile și obligațiile mele în cadrul acestei activități”.

Programul de formalizare a activității îngrijitorilor/îngrijitoarelor de copii este implementat în perioada martie – decembrie 2023 de către Organizația Internațională a Muncii în parteneriat cu Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare în cadrul proiectului Sistemul de îngrijire a copiilor în Moldova: abordare sistemică pentru o mai bună ofertă și promovare a formalizării. Acesta este implementat în cadrul unui parteneriat global OIM-SIDA și are drept scop îmbunătățirea sistemului de îngrijire a copiilor din Republica Moldova.

Comunicate
Organizația Internațională a Muncii a informat persoanele interesate despre modul de legalizare a activității de îngrijitor/îngrijitoare individual(ă) de copii
Angajatorii din Republica Moldova au fost informați despre modalitățile și beneficiile prestării serviciilor de îngrijire a copiilor la locul de muncă

Peste o sută de antreprenori și reprezentanți ai mediului de business au fost informați  despre modalitățile și beneficiile prestării serviciilor de îngrijire a copiilor la locul de muncă. Discuțiile și prezentarea exemplelor de bune practici internaționale au avut loc în cadrul unui atelier de lucru desfășurat de Organizația Internațională a Muncii (OIM) și Confederația Națională a Patronatului din Republica Moldova (CNPM).

Potrivit datelor Biroului Național de Statistică, în anul 2020, 53,6% din populația Republicii Moldova, preponderent femei cu vârsta cuprinsă între 25 și 34 de ani, era inactivă din cauza responsabilităților familiale. În pofida provocărilor, există oportunități și o cerere clară de servicii de îngrijire a copiilor. Din acest considerent, OIM, împreună cu CNPM și partenerii din sectorul public, privat și asociativ, susține crearea și pilotarea unor servicii private inovatoare și accesibile de îngrijire a copiilor la locul de muncă, care să garanteze condiții de muncă decente pentru prestatorii de servicii de îngrijire.

„De 27 de ani, una dintre prioritățile noastre o constituie relațiile de muncă. Angajatorii, membri ai Confederației Patronatelor, ne semnalează că întâmpină dificultăți în angajarea personalului necesar, o categorie specială fiind mamele care au în îngrijire copii de până la 3 ani. Prin acest atelier desfășurat astăzi, vrem să motivăm antreprenorii să ofere servicii alternative de îngrijire a copiilor, astfel încât mamele să poată reveni mai curând la muncă, iar angajatorii să-și suplinească necesarul de personal”, a precizat Leonid Cerescu, președintele Confederației Naționale a Patronatului din Republica Moldova.

Angajatorii participanți la atelier au fost informați despre cele mai recente prevederi legale referitoare la serviciile de îngrijire a copiilor la locul de muncă.

„Anul 2022 a fost un an important pentru familii și pentru femei, deoarece am elaborat mai multe legi pentru susținerea familiilor, care să permită părinților să revină cât mai curând în câmpul muncii. Din lipsă de creșe, acest serviciu este mai mult decât necesar părinților care au copii mici, iar dumneavoastră, ca angajatori, veți putea oferi un spațiu prietenos copiilor, cu un educator bine pregătit. Veți avea de câștigat financiar, pentru că veți avea personalul necesar implicat în procesul de muncă, iar părinții vor munci liniștiți, știind că copiii lor sunt alături”, a subliniat Marina Morozova, deputată în Parlamentul Republicii Moldova și autoarea Legii privind serviciile alternative de îngrijire a copilului.

Pentru că doar 15% din copiii de vârstă antepreșcolară (0-3 ani) sunt încadrați în instituții de îngrijire timpurie, Ministerul Muncii și Protecției Sociale a elaborat un program complex care vizează  serviciile de îngrijire a copiilor. „Ne-am propus ca până în anul 2026 să dublăm acest număr. Infrastructura existentă de educație timpurie se află sub presiune semnificativă, cu rate de ocupare de peste 100% în centrele urbane precum Chișinău. Lipsa de îngrijitori este acută în zonele rurale, cu 24% dintre cadrele didactice repartizate în instituțiile de învățare timpurie din Chișinău și restul de 76% dintre cadrele didactice repartizate în 34 de raioane. Guvernul urmează să aprobe curând  Hotărârea care va descrie fiecare etapă pentru deschiderea unei creșe la locul de muncă”, a explicat Felicia Bechtold, Secretară de Stat a Ministerului Muncii și Protecției Sociale. 

Femeile realizează, în medie, de trei ori mai multă muncă de îngrijire neremunerată decât bărbații și reprezintă majoritatea (65%) din forța de muncă în domeniul îngrijirii la nivel mondial. Odată cu prezența copiilor mici într-o gospodărie, timpul pe care femeile îl dedică muncii de îngrijire neremunerate crește semnificativ, iar responsabilitățile de îngrijire a copiilor devin o constrângere pentru femei în ceea ce privește participarea pe piața muncii.

„Prin acțiunile propuse în cadrul proiectelor OIM, vrem să creștem numărul mamelor încadrate în câmpul muncii. Beneficiile sunt multiple – munca mai eficientă a femeilor, satisfacția mai mare a părinților – toate acestea se vor reflecta în mod pozitiv în veniturile companiilor. Sprijinul oferit de întreprinderi nu este ceva tradițional și mă bucur că Republica Moldova face progrese la acest capitol”, a precizat Maria José Chamorro, Specialistă în formalizare și egalitate de gen, DWT/CO Budapesta.

În cadrul atelierului, reprezentanți ai Universității din Oxford din Marea Britanie și ai Grupului Boyner din Turcia au prezentat practicile și experiențele lor de a oferi soluții alternative de îngrijire a copiilor la locul de muncă pentru a inspira și motiva sectorul de afaceri din Republica Moldova. În același timp, experți naționali au prezentat prevederile naționale legale referitoare la crearea și funcționarea serviciilor de îngrijire alternativă a copiilor la locul de muncă.

În continuare, vor fi elaborate criteriile de selecție a companiilor care doresc să inițieze servicii de îngrijire a copiilor la locul de muncă.

„Practicile internaționale demonstrează că aceste servicii funcționează perfect și sunt în folosul companiilor, pentru ca acestea să nu piardă talente, forța de muncă calificată și investițiile realizate în sporirea capacităților angajaților. În prezent lucrăm la elaborarea unui ghid cu informații utile pentru angajatori. Apoi companiile selectate vor beneficia de asistență tehnică, financiară și mentorat în procesul de  pilotare a acestor servicii, care vor fi implementate în premieră în țara noastră”, a punctat Nelea Rusu, coordonatoare națională a proiectului.

Atelierul a fost desfășurat de Organizația Internațională a Muncii și Confederația Națională a Patronatului din Republica Moldova în cadrul Proiectului „Sistemul de îngrijire a copiilor în Moldova: O abordare sistemică pentru îmbunătățirea ofertei și consolidarea formalizării”. Proiectul este implementat în cadrul unui parteneriat global OIM-SIDA și are drept scop îmbunătățirea sistemului de îngrijire a copiilor din Republica Moldova.

https://www.youtube.com/watch?v=p4iLpu4Fm2Q&pp=ygUDdG9w

Comunicate
Angajatorii din Republica Moldova au fost informați despre modalitățile și beneficiile prestării serviciilor de îngrijire a copiilor la locul de muncă
Spații dedicate îngrijirii copiilor, pentru angajații și beneficiarii instituțiilor publice, create cu sprijinul PNUD

Nouă oficii teritoriale ale Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă și patru primării au amenajat spații dedicate pentru copii, pentru a putea fi în siguranță atunci când își însoțesc părinții care sunt angajați sau care au nevoie de serviciile acestor instituții publice. Pentru dotarea cu mobilier și procurarea rechizitelor de birotică necesare, Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) a alocat 93 de mii de lei.

Astfel, PNUD susține instituțiile publice să devină mai accesibile și prietenoase pentru copii, contribuind la extinderea accesului la serviciile publice pentru părinți, inclusiv revenirea acestora în câmpul muncii, în special a femeilor.

„Este important ca instituțiile publice să fie accesibile pentru toate persoanele care au nevoie de serviciilor lor și să transmită un mesaj de deschidere pentru părinții care pot apela la serviciile publice oricând au nevoie, fără a fi restricționați de responsabilitățile de îngrijire a copiilor. Vom susține în continuare eforturile autorităților naționale, locale și ale comunității de părinți de a oferi acces la servicii de calitate copiilor și de a crea oportunități de revenire pe piața muncii a părinților”, afirmă Andrei Darie, Specialist programe, Creștere incluzivă, PNUD Moldova.

Una dintre primăriile care a beneficiat de această inițiativă este cea din municipiul Strășeni, acolo unde au fost create condiții nu doar pentru cei 20 de copii care își vizitează periodic părinții la serviciu, dar și pentru persoanele care au nevoie de serviciile Ghișeului unic pentru deservirea cetățenilor din cadrul instituției.

„Dacă cetățenii vin la primărie însoțiți de copii, noi trebuie să le asigurăm condiții ca ei să își poată perfecta actele, să depună cereri”, crede Valentina Casian, primara municipiului Strășeni.

„Când nu era acest spațiu, eu stăteam la mama în birou și o ajutam. Acum mă joc”, zice Sofia, 6 ani, fiica unei angajate a primăriei.

 

Una din subdiviziunile teritoriale ale Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă care oferă acum servicii prietenoase angajaților și beneficiarilor cu copii este cea din Călărași.

„Este un proiect binevenit pentru toate instituțiile publice, care susține dezvoltarea armonioasă a copiilor și pe de altă parte, facilitează accesul părinților la serviciile publice de care au nevoie. Spațiul a fost dotat cu un covoraș, scaune, creioane și cărți, astfel încât părintele poate să lucreze liniștit în timp ce copilul se află alături în siguranță. Pe lângă asta, beneficiarul serviciilor noastre poate să discute cu angajatul fără a fi deranjat de copil”, susține Elena Lungu, șefa Direcției Generale pentru Ocuparea Forței de Muncă Călărași.

PNUD susține sectorul public și privat pentru a extinde accesul la locul de muncă la servicii de îngrijire a copiilor. În acest context, au fost organizate trei sesiuni de instruire la Cahul, Ungheni și Strășeni privind aspectele legale și sanitare de creare a creșelor în incinta instituțiilor și companiilor.

Totodată, PNUD susține eforturile de îmbunătățire a oportunităților de pregătire profesională în domeniul de îngrijire a copiilor, printr-un prim curs oferit de Colegiul Pedagogic „Alexei Mateevici” din Chișinău. În prezent, Colegiile „Mihai Eminescu” din Soroca și „Iulia Hasdeu” din Cahul lucrează la elaborarea unor cursuri similare. Cursul este dedicat persoanelor care doresc să obțină calificare în domeniul îngrijirii copiilor și ulterior un post de muncă legal. 

În Moldova, 9 din 10 bărbați și femei au cel puțin o prejudecată împotriva femeilor. Aceste prejudecăți conștiente și inconștiente creează bariere în calea participării femeilor pe piața muncii și a obținerii de venituri. Aceste prejudecăți sunt evidente dacă analizăm timpul dedicat de femei și bărbați muncii neremunerate în gospodărie și îngrijirii familiei, femeile investind de două ori mai mult timp în activitățile casnice decât bărbații.

Din acest motiv, femeile ajung să-și realizeze în medie doar 60% din potențialul lor maxim. Aceste disparități sunt dăunătoare nu doar bunăstării și dezvoltării femeilor, ci și progresului uman și societăților în general. 

Comunicate
Spații dedicate îngrijirii copiilor, pentru angajații și beneficiarii instituțiilor publice, create cu sprijinul PNUD
Apel pentru angajatori: Transformați-vă compania într-un mediu prietenos pentru angajații cu copii!

Două companii din țară vor putea beneficia de asistență în implementarea unui nou proiect pentru angajații care au copii mici. Este vorba despre Proiectul de susținere a angajatorilor care implementează servicii alternative de îngrijire la locul de muncă a copiilor de până la 3 ani, lansat de Confederația Națională a Patronatului și Organizația Internațională a Muncii. Acesta oferă angajatorilor oportunitatea unică de a-și transforma compania într-un mediu prietenos pentru părinți, în conformitate cu Legea nr. 367 din 29 decembrie 2022 privind serviciile alternative de îngrijire a copiilor, adică organizarea unei creșe la locul de muncă.

De ce ar trebui să candidați în acest proiect?

  • Creșteți loialitatea angajaților și reduceți absenteismul
  • Oferiți angajaților echilibrul de care au nevoie pentru a fi productivi și fericiți
  • Creați un mediu de lucru mai inclusiv și mai echitabil

În urma selecției, două întreprinderi vor beneficia de toată asistența necesară pentru a implementa acest proiect-pilot, prin acordarea unui grant financiar, suport în obținerea certificatelor și autorizațiilor necesare de la autoritățile competente, ghidare pentru amenajarea creșei conform prevederilor în vigoare

Ce trebuie să faceți pentru a candida în proiect?

  1. să descărcați și să completați completați chestionarul de autoevaluare de mai jos
  2. să depuneți dosarul de participare la proiectul de asistență, prin expedierea unui email la cnpm@cnpm.md

Aceștia sunt primii pași în procesul de selecție, care vă vor oferi oportunitatea de a organiza servicii de îngrijire a copiilor angajaților chiar în propria companie, facilitând astfel accesul părinților la soluții alternative de îngrijire a copiilor, mai flexibile și adaptate nevoilor lor.

Pentru a completa chestionarul de autoevaluare și pentru mai multe detalii despre proiect, accesați acest link:

https://www.cnpm.md/noutatile-cnpm/apel-de-propuneri-pentru-selectarea-doua-intreprinderi-beneficiare-pentru-implementarea-serviciilor-de-ingrijire-copiilor-la-locul-de-munca/

Comunicate
Apel pentru angajatori: Transformați-vă compania într-un mediu prietenos pentru angajații cu copii!
Creșele de tip familial, o soluție pentru părinții cu copii mici care vor să se angajeze sau să revină la muncă

Numărul mic al creșelor în instituțiile de învățământ preșcolar, lipsa bonelor calificate sau prețurile exagerate ale creșelor private sunt câteva dintre motivele pentru care mulți părinți sunt nevoiți să stea acasă cu copiii până aceștia împlinesc vârsta de trei ani. Acest fapt le întrerupe parcursul profesional și îi împiedică să se integreze în câmpul muncii, cele mai afectate fiind femeile. Potrivit datelor statistice, în Republica Moldova doar 16% dintre copiii cu vârsta până la doi ani frecventează o creșă și doar 39% dintre femeile care au un copil cu vârsta de până la trei ani sunt încadrate în câmpul muncii.

Cum ar putea combina femeile îngrijirea copiilor cu dezvoltarea profesională și personală? Pentru a susține mamele în procesul de angajare sau revenire la locul de muncă, „Street Child”, cu susținerea UBS Optimus Foundations, implementează în țara noastră proiectul „Dezvoltarea serviciilor de educație timpurie pentru populația de refugiați ucraineni”. Inițiativa are drept scop dezvoltarea parteneriatelor între instituțiile locale, naționale și internaționale pentru susținerea și implementarea cadrului legislativ care se referă la serviciile alternative de îngrijire a copiilor cu vârsta de până la 3 ani.

Potrivit datelor Biroului Național de Statistică, jumătate din populația țării nu are posibilitatea de a munci din cauza lipsei unor servicii alternative de îngrijire a copiilor cu vârste de până la 3 ani, iar o soluție în acest sens sunt creșele de tip familial. Acestea pot fi amenajate la domiciliul persoanelor (atât femei, cât și bărbați) care vor să devină îngrijitori și pot găzdui până la 5 copii. Mai mult, în procesul de amenajare, persoanele care vor să devină îngrijitori/îngrijitoare și își propun „deschiderea” acasă a unei creșe de tip familial beneficiază de granturi pentru amenajarea spațiului. Totodată, îngrijitorii/îngrijitoarele primesc oficial statutul de antreprenor și astfel contribuie la dezvoltarea economică a comunităților din care fac parte.

Pentru a susține acest tip de servicii alternative, Asociația Femeilor Antreprenoare din Moldova și Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare organizează instruiri gratuite în antreprenoriat, legislație, comunicare, dar și management. În acest proces, un rol important le revine și programelor de formare, care asigură calitatea serviciilor oferite, garantând că aceste creșe de tip familial vor fi un model durabil pe termen lung.

Modelul de creșă de tip familial prezintă importante beneficii. Pe de o parte, oferă femeilor libertatea de a-și urma aspirațiile profesionale, contribuind astfel la circuitul economic. Pe de altă parte, prin furnizarea unui mediu familial și afectuos, copiii beneficiază de îngrijire personalizată și de o atenție sporită, elemente cruciale în dezvoltarea lor timpurie.

Prin intermediul acestui proiect, „Street Child” și AFAM pun bazele unui sistem de îngrijire a copiilor care poate fi reprodus și adaptat la nivel național, creând mai multe oportunități de a răspunde nevoilor imediate, inclusiv ale populației de refugiați ucraineni. Astfel, creșele de tip familial reprezintă nu doar un sprijin pentru îngrijirea copiilor, ci și un catalizator pentru emanciparea economică și socială a femeilor. Acestea simbolizează un echilibru între nevoile familiale și aspirațiile profesionale, o armonie între creșterea copiilor și dezvoltarea personală. Modelul inovator este o fereastră deschisă către un viitor în care femeile pot atinge adevăratul lor potențial, în timp ce contribuie activ la bunăstarea societății.

Despre „Street Child” și programul de susținere pentru Moldova

Prin intermediul proiectului „Dezvoltarea serviciilor de educație timpurie pentru populația de refugiați ucraineni”, până în anul 2026, organizația „Street Child” cu susținerea partenerilor naționali și internaționali își propune să dubleze numărul copiilor instituționalizați cu vârste între 2 și 3 ani, dar și facilitarea reintegrării părinților în câmpul muncii, pentru un echilibru între responsabilitățile parentale și cele profesionale. Proiectul pilot prevede dezvoltarea a 25 de creșe de tip familial, granturi și instruiri pentru îngrijitori/îngrijitoare, 5 creșe la angajatori, dar și extinderea a 5 creșe publice prin renovarea totală a spațiilor aferente, echipamente și instruiri implementate de către Institutul Național de Intervenție Timpurie în Copilărie și Pas cu Pas Moldova.

În 2023, cu susținerea financiară a Guvernului României, au fost renovate 20 de creșe publice din diferite regiuni ale țării. Iar UN Women și Pas cu Pas Moldova au oferit instituțiilor unde au fost amenajate grupele de creșă echipamente la standarde internaționale

Comunicate
Creșele de tip familial, o soluție pentru părinții cu copii mici care vor să se angajeze sau să revină la muncă
Acest site foloseste cookie-uri. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Mai multe despre cookie-uri.